Helsingin Sanomien Heidi Väärämäki haastatteli oikeussaliviestinnän dosentti Tuula-Riitta Välikoskea aiheesta, joka on valmentajan keskeisin työkalu – kuuntelu. Ohessa artikkelista kootut ohjeet hyvään kuunteluun.

Oikeussaliviestinnän dosentti Tuula-Riitta Välikoski kertoo, kuinka tulla hyväksi kuuntelijaksi:

Laita oma ego sivuun

Välikosken mukaan hyvä kuuntelija malttaa laittaa oman egonsa sivuun kuuntelemisen ajaksi.

”Kuuntele loppuun asti, mieti hetki ja vastaa vasta sitten. Hyvä kuuntelija tavoittaa puhujan ydinsanoman, vaikka puhe olisi hidasta tai epäjohdonmukaista.”

Ole vilpitön

Aina kannattaa pyrkiä kuuntelemaan toista vilpittömästi. Vilpittömyys ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin sinisilmäisyys. Hyvä kuuntelija tekee itsenäisiä päätelmiä ja havaitsee vaikutuspyrkimykset. Tämäkin onnistuu paremmin, kun aidosti keskittyy kuuntelemaan.

Ole läsnä

Hyvä kuuntelija pystyy poimimaan toisen puheesta olennaiset asiat ja samalla osoittamaan, että kuuntelee. Tämä voi tarkoittaa pientä nyökyttelyä ja katsekontaktia tai kosketusta olkapäälle. Hyvä kuuntelija rekisteröi sanojen lisäksi non-verbaaliset viestit eli kehon liikkeet, äänen sävyt, tauot ja katseet. Ne laajentavat puheen merkitystä.

Heidi Väärämäki HS
Julkaistu: 15.1. 10:35

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s